Vi listar 6 vanliga misstag att undvika i er sociala medier strategi.
Att sociala medier blivit en oumbärlig del av företags marknadsföring har väl inte någon missat i dagens digitala värld. En viktig konkurrensfördel idag är en välplanerad och strategisk närvaro i de sociala plattformarna, det kan hjälpa er att nå och engagera er målgrupp på ett effektivt och lönsamt sätt.
Man pratar ofta om olika nycklar och funktioner att ha i åtanke när man planerar för sitt digitala innehåll. Vad man ofta glömmer är att nämna de vanligaste misstagen som företag gör i sin sociala medier strategi. Låt oss introducera er och påminna er om vad ni bör undvika när ni skapar er strategiska plan.
- Ingen tydlig strategi
Ett av de största misstagen är att inte ha en väldefinierad och tydlig strategi för era sociala medier. Utan en välarbetad strategi riskerar ni att slösa er tid och resurser på innehåll som inte leder till önskat resultat. Så vårt tips är att ta er tiden att sitta ner och fundera och planera: vilka mål vill ni uppnå, vem är er kund/målgrupp, vilka budskap skall ni applicera för att nå dom, i vilka kanaler når ni dom och när? - FÖR företagscentrerad
Sociala Medier handlar om att bygga relationer och engagera sin målgrupp. Att vara alldeles för företagscentrerad och bara fokusera på att sälja kan resultera i minskat intresse hos era följare. Istället kan ni försöka sträva efter att skapa relevant, användbart och engagerande innehåll som ger ett värde och skapar interaktion med era följare. - Inte lyhörd nog
Det är viktigt att se och höra era följare. Sociala medier är en tvåvägskommunikation som handlar om att ge och ta. Därför är det väldigt viktigt (med det menar vi verkligen väldigt viktigt) att ni lyssnar och svarar på kommentarer, meddelande och frågor. När era följare tar sig tiden att uttrycka sig till er behöver ni möta dem, det är här ert digitala värdskap kommer in. Var aktiva, engagerande och svara på feedback. - Underskatta inte processen
Många gånger glömmer företag/ledningsgrupper bort hur enormt tidskrävande sociala medier faktiskt kan vara (om man vill rocka det). Det är viktigt att inte underskatta den tid och resurs som krävs för att skapa ett konsekvent och engagerande innehåll. Ledningens viktigaste jobb i frågan blir att allokera tid och resurser på rätt sätt. - Data is king – viktigt viktigt
Att inte använda data och analys för att förstå din målgrupp, mäta resultat och optimera er strategi är ett stort misstag om vi får säga så. Använd analysverktyg för sociala medier för att få insikt om era prestationer och anpassa er strategi baserat på fakta och statistik – så slipper ni slösa dyrbar tid och resurser i det långa loppet. - Glöm inte bort kundens beteende
Vi har sagt det förut, och vi säger det igen – optimera allt ni gör för mobila enheter. Eftersom mobilanvändningen ökar är det viktigt att optimera ert innehåll och kampanjer för mobila enheter. Att inte ha en responsiv design eller anpassat material för mobila enheter kan idag leda till att ni förlorar både nya och gamla kunder.
Nu när ni är medvetna om de vanligaste misstagen att undvika i er sociala medier strategi, är det dags att ta kontroll över ert varumärkes närvaro. Genom att undvika dessa fällor och implementera en strategi som är välplanerad och anpassad till er målgrupp kan ni öka er framgång och engagera era följare på ett effektivt sätt.
Identifiera vilka av dessa misstag som ni kanske gör för närvarande och börja implementera förbättringar. Kom ihåg att vara konsekvent, lyssna på era följare, och skapa värdefullt innehåll som bygger relationer och engagerar er målgrupp.
Behöver ni hjälp på vägen?
Tveka inte att ta kontakt med oss idag och låt oss hjälpa er att göra er sociala medier strategi till en kraftfull tillgång för ert företag. Klicka nedan för att boka en konsultation eller begära mer information om våra tjänster.