Fånga din målgrupp på sociala medier
Många gånger när man pratar om marknadsföring i Sociala Medier fokuserar vi enbart på budskapet. Men för att skapa framgångsrika kampanjer och annonser behöver vi förstå oss på helheten – det är här kundresan kommer in i bilden. Känner ni till kundresans alla faser, och framförallt – hur förhåller ni er till den när ni marknadsför er?
Enklast att förstå kundresan inom sociala medier marknadsföring är när vi delar in den i olika faser. Här kommer en beskrivning av de vanligaste delarna och hur du kan engagera dina kunder i varje fas:
KUNDRESAN I 4 STEG
- Medvetenhet
Det allra första steget handlar om att ge kunderna vetskap om att just ni finns. Denna fas fokuserar alltså helt på att skapa medvetenhet kring ert varumärke och era produkter. Er mål i detta steget är att genom marknadsföring väcka kundens intresse och skapa medvetenhet om vad ni erbjuder. Här behöver ert budskap vara väldigt generellt för att appliceras på en större massa. Men det är viktigt att skapa intressant och engagerande innehåll som väcker nyfikenhet. - Övervägande
Nu har ni lyckats fånga kundens uppmärksamhet, grymt jobbat! Denna fas inleds när ni samlat in data och information om kunder som visat intresse för ert varumärke. Nu behöver ni fundera på hur ni behåller kundens engagemang. Här kan det vara av värde att skapa innehåll som skapar trovärdighet och värme för att övertyga kunden. När vi annonserar mot övervägande kunder använder vi oss av redan insamlad data för att rikta våra annonser rätt. - Beslut
Kunden är verkligen intresserad av ert varumärke och era tjänster, det vet vi nu. Men nu måste vi övertyga ytterligare så att den är mogen att ta ett beslut. Nu vill vi underlägga köpprocessen och knuffa kunden i rätt riktning. NU är det äntligen dags att göra det som de flesta företag vill börja med – ge kunden ett erbjudande. Det är först nu majoriteten av kunderna är mogna för köp. Så fila på era specialerbjudanden och lägg med dom som en morot i era riktade kampanjer. - Lojalitet
Nu kommer vi till en väldigt viktig del av marknadsföring som många ibland glömmer bort – er relation med kunden slutar inte efter avslutat köp. Glöm inte bort hur lång resan till en köpmogen kund var! Relationsbyggandet måste fortsätta, så hitta sätt att fortsätta engagera och inspirera de som redan valt er. De är här vi vill bygga varumärkeslojalitet – återkommande kunder är det bästa kvittot. Detta kan ske genom exempelvis e-post (nyhetsbrev) eller inlägg som innehåller tips och trick, exklusiva erbjudanden och liknande i era sociala kanaler.
För att lyckas med annonsering i sociala medier idag är kunskap om kundresan en viktig nyckel. Annars har annonseringen en tendens att bli både kostsam och o-effektiv. Genom att förstå kundresan och applicera den i er strategi kan ni skapa meningsfulla och långsiktiga kundrelationer, effektiva annonsresultat och ökad varumärkeslojalitet.
Behöver ni hjälp på vägen?
Kontakta oss för att bolla idéer och upplägg kring era kommande kampanjer och annonser. Vi hjälper er att anpassa er närvaro på sociala medier och ert förhållningssätt till kundresan!