fbpx
KALI Creative Logo

Funnels

Sociala Medier Strategi

Vi har tidigare skrivit om kundresan och vikten av att känna till de olika faserna. Men kundresan beskrivs enklast genom konceptet ”funnels”. Att förstå och använda sig av funnels när det kommer till digital marknadsföring är en avgörande faktor för att effektivt leda era potentiella kunder från att vara intresserade till att bli lojala kunder.

Så var är egentligen en funnel?

En funnel, eller säljtratt som det också kallas är en visuell representation av kundresan när vi pratar om marknadsföring. Den återspeglar de olika faser och steg som kunden tar från första kontakten till ett avslutat köp. Man kan göra denna process väldigt övergripande men också detaljerad och komplex beroende på behov och insats.

En funnel består av fyra steg men vi brukar säga att den enklast känns igenom genom 3 faser:

  • Toppen av tratten – medvetenhet
  • Mitten av tratten – övervägande
  • Botten av tratten – övertygande


De olika faserna:

  1. Medvetenhetsfasen – I denna fas är målet att skapa medvetenhet kring ditt varumärke och era tjänster/produkter. Syftet är att nå en bred publik och locka flera intressenter. Detta kan uppnås genom olika marknadsföringsmetoder på Sociala Medier men ofta genom annonsering eller engagerande inlägg som sprids organiskt.
  2. När potentiella kunder blivit medvetna om er och ert utbud börjar det överväga. I denna fasen vill ni erbjuda dem lite mer information och övertygande fördelar som skiljer er ur mängden. Här passar det ypperligt att dela med sig av recensioner, webbinarier eller erbjuda någonting som lockar så som freebies.
  3. I botten på tratten handlar allt om att omvandla potentiella kunder till faktiska köpare, och uppmuntra till konvertering. I denna fasen är det viktigt att kommunicera värdet, erbjuda rabatter eller annat som kan knuffa kunden i rätt riktning. Här vågar vi också skapa mer riktade annonser utifrån tidigare insamlad data.


Genom att skapa funnels när ni strategiskt planerar er marknadsföring på sociala medier kan ni inte bara effektivisera och optimera era insatser, utan också minimera onödiga kostnader för era annonser.

Behöver ni hjälp på vägen?

Kontakta oss för att bolla idéer och upplägg kring era kommande kampanjer och annonser. Vi hjälper er att anpassa er närvaro på sociala medier och ert förhållningssätt till kundresan!

Ska vi hålla kontakten?

Vill ni ha erbjudanden och inspiration? Anmäl ert intresse i formuläret så missar ni aldrig mina erbjudanden.

(psst. jag lovar att inte vara långrandig)

just nu endast 599 kr

Färgguide & Typsnittsguide till dig som vill ge ditt företag ett grafiskt lyft med en tight budget. Supersmidigt!

Detta paket innehåller 84 färdiga färgkombinationer + 35 designvänliga typsnittskombinationer.